tiistai 8. lokakuuta 2013

Uusi ala

En muista, joko olen täällä hehkuttanut sitä, että uusi ala on löytynyt. Itse asiassa uusi ala löytyi samana päivänä, kun kävin hakemassa sairaslomaa burn outin takia lääkäriltä. Uuden alan keksiminen auttoi varmasti burn outista tokenemisessa.

Ennen lääkärin luo menoa kävin hierojalla. Hieroja rupesi heti miettimään, mikä voisi olla hyvä uusi ammatti minulle. Hän ehdotteli lähihoitajaa, maalaria, laatoittajaa, siivoojaa, muuraria ym. Siivoojan hommia olin jo vähän itsekin pohtinut. Lääkärin luona sitten taas mietittiin vähän uutta suuntaa tulevaisuudelleni ja mainitsin, että vähän olen siivousalaa miettinyt. Lääkäri sitten palautti minut maanpinnalle sanomalla, että kannattaako sitä hankkiutua sellaiselle alalle, joka pitää minut tässä koko ikäni jatkuneessa surkeassa köyhyyden ja kitsastelun tilassa. Siivoojan palkka on kuitenkin todella pieni ja työ aika rankkaa. Mietin sitten illalla asioita vähän tarkemmin. Hain internetistä tietoa maalarin ja laatoittajan ja muurarin hommista, sillä ne eivät kuulostaneet mitenkään kauhean luotaantyöntäviltä. Miehisellä alalla myös palkkaus on parempi kuin naistenhommissa. Ajattelin myös sitä, että rakennusala ei ole kuoleva ala. Aina tullaan rakentamaan uutta ja remontoimaan vanhaa, eikä töitä voi siirtää halpatuotantomaihin.

Maalarin ammatista innostuin aika kovasti. Ajattelin, että se voisi myös sopia naiselle. Sitten tutkin laatoittajan ammattia... Illalla rupesin jo makustelemaan tällaisia mielessäni: "laatoittajamestari-Sanna", "huippulaatoittaja-Antila" ym... Sitten rupesin etsimään tietoa siitä, miten kouluttaudutaan laatoittajaksi. Löysin mol.fi sivuilta "laatoittaja/vedeneristäjä" kurssin ja sinne sitten hain. Kesän mittaan löytyi myös lisää mielenkiinnon kohteita, meinaan sisustuspuusepän työt.

Maanantaina oli herätyskello soittamassa aamulla. Pistin itseni lähtökuntoon ja huristelin Vantaalle laatoittaja/vedeneristäjä-kurssille ensimmäistä kertaa. Kurssille oli valittu 32 henkilöä ja noin 16 pääsee jatkamaan kurssia kahden viikon mittaisen alkukartoitusjakson jälkeen. Aamulla oppilaita oli luokassa vain 17, mutta jokunen tuli päivän mittaan lisää. Tällä hetkellä oppilaita on ilmeisesti 21. Muutaman täytyy siis varmaan lähteä kurssilta. Jännittää kovasti, sillä minä haluan pysyä kurssilla!!



Eilen tutustuttiin toisiimme ja vähän paikkoihin ja keskusteltiin siitä, mitä tuleman pitää. Loppupäivä meni lähtötasokokeen parissa. Saimme myös läjän etätehtäviä, joita piti tehdä tänään, huomenna ja ylihuomenna. Nämä kolme päivää ovat muuten etäpäiviä, paitsi että jokaiselle oppilaalle on varattu oma puolen tunnin mittainen haastatteluaika. Minun haastatteluaikani oli tänään. Haastattelun aluksi palautin etätehtäväni, jotka olin tehnyt jo eilen illalla... Sitten selvitin ohjaajallemme kuinka hirvittävän motivoitunut olen ja että haluan tätä todella kovasti. Selvitin myös tulevaisuuden suunnitelmani, eli ensin tämä kurssi, sitten toivon mukaan olen kurssin aikana löytänyt itselleni niin hyvän työssäoppimispaikan, että pääsen sinne oppisopimuskoulutukseen ja lopulta kun olen tarpeeksi hyvin kouluttautunut, saan sieltä tai jostain muualta hyvän työpaikan. Haluan myös opiskella sisustuspuusepän töitä. Haastattelun lopuksi sanoin ohjaajallemme, että minusta tulee maailman paras laatoittaja ja ohjaaja sanoi, että hän uskoo sen.

Haastattelun aikana kävimme myös läpi kokeeni ja sain siitä vahvan tyydyttävän. Olin aivan ihmeissäni, sillä siellä oli paljon rakennusalaan liittyviä kysymyksiä, enkä ole koskaan ollut rakennusalalla ja silti osasin niihinkin jotain vastailla. Olin hiukan luokan keskitason yläpuolella. Luokallamme on paljon henkilöitä, jotka ovat olleet pitkään rakennusalalla. Matematiikan tehtävätkään eivät menneet aivan penkin alle. Pariin hahmotuskykyä vaativaan tehtävään ei ollut kovin moni muu minun lisäkseni osannut vastata mitään. Minulta ne olivat menneet ihan nappiin!

Perjantaina on luvassa liikunnan täyteinen päivä. On kävelytestiä ja lihaskuntotestiä. Kerrankin odotan liikuntapäivää innolla. Aina ennen ne ovat olleet kauhistus! Ensi viikolla on kolme päivää työsalissa työskentelyä. Odotan sitäkin jo kovalla innolla! Ensi viikon perjantaina sitten ilmeisesti saa kuulla miten käy omalla kohdalla jatkon suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti