sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Rodos - eipäs kun Turkki ja Marmaris

8.5. lähdimme aamulla kävelemään kohti turisti satamaa. Olimme edellisenä päivänä varanneet mainoskojusta reissun Turkin Marmarikseen. Satamassa kävimme ensin maksamassa satamaveron lipunmyyntikojulla ja esittelimme passimme, sitten saimme ihan oikeat matkaliput varauskuitin tilalle. Päiväretki Marmarikseen maksoi 32€ ja satamavero oli 15€. Lähtö oli kello 9 ja paluumatkalle lähdimme klo 17. Paattimme oli nimeltää King Sauron ja matkat menivät oikein mukavasti, kun keli oli melkein tyyni.

Satamassa meitä odotti retkenjärjestäjän ilmainen kiertoajelubussi, ei mikään pakollinen tietenkään. Me halusimme osallistua kiertoajeluun. Ensin ajelimme kaupungin läpi näköalapaikalle ja sitten kävimme vierailulla Marmariksen kultakeskuksessa. Siellä oli tarjolla alennettuun hintaan verovapaita arvokoruja ja -kelloja. Mitään en sieltä ostanut. Sen jälkeen huristelimme basaarialueelle ja menimme tutustumaan yhteen vaateliikkeeseen. Sitten oli vuorossa muutama tunti omaa aikaa. Oppaamme suositteli O'yes nimistä ravintolaa satamassa ja sinnehän suurin osa meistä menikin, myös me kaksi. Syömisen jälkeen kuljeskelimme hieman vanhassa kaupungissa ja sitten menimme katsastamaan Marmariksen linnan. Seuraavaksi rannalle ja sieltä taas sinne basaarialueen vaateliikkeeseen, jonne olimme sopineet kokoontuvamme vapaa-ajan jälkeen. Bussi tuli noutamaan meidät ja matkasimme yhteen herkkutehtaaseen. Paikka oli nimeltään Dr. Lokum. Siellä meille maistateltiin ihania herkkuja ja annettiin rasvaa testattavaksi. Sen jälkeen oli vuorossa armotonta karkkien ja herkkujen shoppailua ja sitten bussi vei meidät takaisin satamaan ja "kotimatka" alkoi.

Passit tarkastettiin Rodokselta lähtiessä ja palatessa ja Marmarikseen saavuttaessa ja sieltä lähtiessä. Turvatarkastus oli muistaakseni Marmarikselta lähtiessä ja Rodokselle saavuttaessa. Nämä virallisuudet hoituivat helposti ja nopeasti.

Vielä Rodoksella. Kävelimme vanhan kaupungin yhden osan läpi

Satamassa odotellaan paatin liikkeelle lähtöä

Rodos jää taakse

Turkin vuoria

Bussin ikkunan läpi kuvattu

Näköalapaikalla

Kultakeskuksella ja meidän toinen oppaamme, Mehmet

Bussissa

Bussin ikkunasta kuvattua

Syömässä satama-alueella. Ruokaa odotellessa piti ottaa pari kuvaa

Sitten lähdettiin käppäilemään linnaa kohti

Vanhaa kaupunkia

Linna

Linnan sisäpihaa

Näkymiä linnan muurien lomasta

Linna oli aika pieni

Sitten lähdettiin kävelemään uimarantaa kohti

Minä uimassa! Vesi oli lämmintä. Marmariksessa oli muutenkin hieman lämpimämpä kuin Rodoksella. Vesi oli aika sameaa ja hieman roskaista...