sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Sanna syö (koko ajan)

Minulla, ei ainakaan vielä, ole todettu keliakiaa, mutta sitä on suvussa. Ja vaikka ei keliakiaa olisikaan, saattaa viljatuotteet aiheuttaa kaikennäköisiä oireita useammallekkin. Aina, kun olen syönyt vilja- tai maitotuotteita, alkaa maha paisua. Usein näytän siltä kuin olisin raskaana. Eikä silloin olokaan tunnu kovin miellyttävältä. Olen epätoivoisesti yrittänyt vähentää pastan syöntiä, mutta pasta on koko elämäni!! Perunoita pitää keittää ikuisuus, pastaan verrattuna, riisi harvemmin maistuu ja jokin lisuke pitää lautaselta löytyä. Pelkkä pihvi tai kalakastike ei ole minun silmissäni mikään herkkuateria. Olen yrittänyt käyttää lisukkeena niin tomaattia kuin kesäkurpitsaa ym, mutta eivät ne ole riittäneet minulle. Olen kokeillut quinoaa ja tattaria, mutta nekää eivät aina maistu, niistä tulee liikaa riisi mieleen. Aion niitä kuitenkin jatkossakin käyttää, sillä ne ovat terveellisempiä kuin pastat ja perunat. Olen ostanut myös hirssiä, mutta sitä en ole vielä ehtinyt testaamaan. Maissijauhoa olen hankkinut sitä varten, että voin leipoa maissileivän, mutta en ole nyt löytänyt leipomisinnostusta. Leipää ei kyllä tule enää juurikaan syötyä.


Tattariateria. Seassa on tattarin lisäksi herkkusieniä, kesäkurpitsaa, tofua ja ruokakaurakermaa


Päätinpä yhtenä päivänä kokeilla gluteenitonta makaronia. Kyseinen makaronipaketti oli sillä kohdalla hyllyssä, missä piti olla kuitupitoista gluteenitonta makaronia, mutta se olikin vain ihan tavallista. Hyvää se silti oli, eikä raskausmahaa ilmestynyt, eli lähes täydellistä pastaa! Ensi kerralla täytyy olla vähän tarkempi ja ottaa sitä kuitupitoista! Eilen onnistuin löytämään Itäkeskuksen Citymarketista pari viikkoa etsimääni tattaripastaa. Herkullista ja supernopeaa!! Miksi ihmeessä sitä on niin huonosti saatavilla?!



Tämän päiväinen lounas, tattaripastaa, kinkkusuikaleita, pippuriseoksella maustettua kermaviiliä ja keltaisia kirsikkatomaatteja. Pastaa tippui lattialle, Nekku ei tykännyt...

Pastan lisäksi minulle maistuu myös makkara! Päätin testailla myös makkaran korvikkeita.

Nämä nakit ja kasvisgrillerimakkarat olivat tismalleen saman makuisia! Eli jatkossa ostan vain kasvisgrillereitä, sillä ne tulivat kilohinnaltaan hieman halvemmaksi. Hyviä olivat, mutta eivät ne kyllä yhtään maistuneet oikeilta nakeilta tai makkaroilta, kuten olen joskus joidenkin kuullut puhuvan... Ja olivat aivan älyttömän helposti murenevia!
Tässä yksi tuote, jota olen ruvennut käyttämään innokkaasti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti