lauantai 20. heinäkuuta 2013

Kos ja Bodrum

Eilen palasin kotiin viikon mittaiselta etelänmatkaltani. Olin Kreikan auringon alla, Kosin saarella veljen vaimon kanssa. Matkalle pääsin sukulaisen sponsoroimana.

Matka oli oikein onnistunut ja mahtava! Jos olisi ollut edes vähän vilpoisempi, olisi jaksanut paremmin, mutta kovasti tuli hurjasta helteestä huolimatta jaksettua ja koettua. Aluksi suunnittelimme, että vuokraisimme polkupyörät, mutta se sitten jäi. Ei siinä helteessä ja paahteessa ja hurjassa tuulessa olisi jaksanut polkea. Kunnon pyöräteitäkään ei löytynyt kuin vain keskustan alueelta. Tien vieressä olisi saattanut hieman pelottaa ajaa pyörällä, sillä autoilijat ajavat aika hurjalla tavalla...

Meidän hotellimme oli St. Constantine, joka oli pikkumatkan päässä ydinkeskustasta. Hotelli oli siisti ja ihan kiva. Meidän huone oli pikkuinen ja sängyn patja, sekä tyyny kivikovia. Huoneessa meillä oli pieni jääkaappi, joten sinne pystyi ostamaan hieman pikkupurtavaa ja sai vesipullot pidettyä kylminä. Ilmastointi piti hankkia erikseen, se ei meidän huoneen hintaan sisältynyt. Hotellilla oli kaksi uima-allasta, joista kävimme testaamassa vain toista ja sitäkin vain kerran.

Keskustan ranta oli jotenkin kurjan näköinen, eikä lähellä hotellia sijainnut Lambin rantakaan niin kauheasti houkutellut. Kävimme pulikoimassa muiden kylien rannoilla.

Bussimatkailu oli aika halpaa, joten sitä tuli suosittua aika paljon.

Ruoka oli ihan hyvää ja pikkuisen halvempaa kuin Suomessa. Ainakin meidän annokset olivat jotenkin riisutun oloisia ja ei mitään kauhean valtavia. Mausteita ei ollut missään mitään suuria määriä. Eniten tulin syöneeksi lihapullia ja moussakaa. Kotiin piti tuoda mukanaan hunajaa, oliiviöljyä, loukoumia, baklavaa ja viininlehtikääryleitä.

Nähtävyyksiä Kosin pieneltä saarelta löytyi vaikka kuinka! Ihan jo kaupungin keskustan antiikin aikuisten paikkojen katselussa vierähti varmasti useampi tunti. Muutama paikka, kuten esim. argeologinen museo ja Casa Romana, olivat suljettuna restaurointitöiden vuoksi. Jotkut nähtävyyksistä olivat ilmaisia, muutamaan paikkaan oli muutaman euron sisäänpääsymaksu.

Kosilta pääsee helposti merimatkalle. Paatteja kulkee useammalle Kreikan saarelle, sekä Turkin puolelle Bodrumiin. Me päätimme tehdä viimeisenä päivänä Bodrumin reissun. Laivamatka piti varata kaksi päivää etukäteen. Me päätimme tehdä reissumme Laumzis yrityksen kautta. Yritys lupaili, että matka Bodrumiin vie 35 minuuttia heidän paatillaan, mutta totuus oli noin 50 minuuttia. Matka maksoi 20€ ja sen lisäksi piti maksaa jotain veroa tms. noin 5€. Reissupäivänä piti mennä ensin satamaan lunastamaan yrityksen pikku kioskikopista liput ja sen jälkeen mentiin passitarkastukseen. Sitten vain odottelemaan laivan lähtöä. Laivan nimi oli Nissos Kos. Kosilla on yleensä aika kova tuuli, kuten oli myös meidän koko alkumatkan ajan. Pari viimeistä lomapäivää, mukaanlukien siis tämän Turkin reissun päivän, oli tuuli aika vähäistä. Laivalla ei siis keikuttanut mitenkään hirveästi. Minä pelkään laivamatkailua ja juurikin tuon keikuttamisen ja meritaudin takia, mutta hyvin se meni. Takaisin tullessa oli pikkuisen enemmän aallokkoa, mutta ei se haitannut. Bodrumin puolella oli vieläkin kuumempaa kuin Kosilla, varmaan jotain 40 astetta. Siellä ei pahemmin jaksanut liikkua mihinkään. Katselimme vähän satama-aluetta ja pyörimme basaarikojujen keskellä. Lopuksi päätimme mennä tutkimaan Bodrumin linnaa. Poistuessa Turkin puolelta, piti mennä passitarkastuksen lisäksi vielä turvatarkastukseen. Hommat hoituivat kuitenkin nopeasti ja helposti.

Perjantai aamuna herätys oli puoli viideltä ja sitten vain kamat kasaan ja lähtökuntoon! Matkalla oli kivaa, mutta kotiin on aina ihana palata! Kuvia tuli otettua jotain lähemmäs 800, joten laittelen niitä vaikka vähän osissa.